Nu de coronamaatregelen vrijwel allemaal zijn opgeheven, kunnen alle karatetoernooien weer doorgaan. Zo ook het Vlaams Kampioenschap, dat dit jaar van januari naar mei was verschoven. Net als bij de Beker van ’t Kamp in november en het Belgisch Kampioenschap van de week ervoor werd bij het onderdeel kata met een puntensysteem gewerkt. Helaas bleek dat net als bij die andere toernooien bijzonder traag en chaotisch te verlopen. Het selecte groepje KCAR-competiteurs dat deelnam aan het Vlaams, liet zich daardoor echter niet van de wijs brengen. Allemaal zetten ze goede kata’s neer en voor sommigen was dat voldoende om door te gaan naar de finaleronde. Uiteindelijk behaalden Huib Fransen, Sidney Van Herreweghe en Brecht Evens een derde plaats, werd Dina Azmi knap tweede en sleepte Daphne Kuipers de kampioenstitel bij de U18 in de wacht!

Vanwege de problemen met het puntensysteem begon het onderdeel kumite bijna twee uur later dan gepland… Voor Sem Tjoens en Lars Fedyszyn was het een spannend moment: zij mochten hun eerste kumitewedstrijd vechten. Sem liet zien dat hij er goed voor had getraind, maar moest wat wennen aan het wedstrijdgebeuren en raakte niet verder dan de eerste ronde. Lars voelde zich al snel op zijn gemak op de tatami en vocht alsof hij nooit anders had gedaan. Hij won zijn eerste wedstrijden, verloor in de halve finale maar wist wel weer de herkansing te winnen en behaalde daarmee een hele mooie derde plaats. In diezelfde reeks was ook Gies Leynen van KCAR heel goed bezig: hij wist de andere derde plaats in de wacht te slepen!

Dina Azmi had in november al laten zien dat zij klaar was voor kumitewedstrijden en was ook nu weer niet te stoppen. Ze vocht zich netjes naar de finale en werd ook op dit onderdeel tweede in haar categorie. Daphne Kuipers had haar wedstrijden van de week ervoor samen met coach Brecht geanalyseerd en haar trainingen van die week daarop aangepast. Dat bleek een goede tactiek, want ze kwam in de finale uit tegen hetzelfde meisje als de week ervoor op het Belgisch Kampioenschap, maar nu won Daphne, die daarmee dubbel Vlaams Kampioen werd! Maar de meest verrassende prestatie werd geleverd door Jula Ruysen. Jula had in haar kumitewedstrijden het afgelopen jaar al een stijgende lijn laten zien met steeds meer gewonnen partijen, maar kon haar concentratie en vechtlust nu helemaal tot en met de finale volhouden. Het leverde haar een hele knappe en dik verdiende eerste plaats op!

Klik hier voor de foto's.