Het laatste toernooi in het toch nog wat beperkte seizoen 2021-2022 was het Vlaams Kampioenschap Ippon-karate. De regels bij Ippon-karate zijn een beetje anders dan bij 'gewoon' WKF-karate. Bij kata wordt er gestreden per karatestijl, wat betekende dat de deelnemers van KCAR het alleen moesten opnemen tegen andere deelnemers die de stijl Wado Ryu beoefenen. Dat waren er natuurlijk minder dan bij multistijlwedstrijden en allemaal van bevriende WIKF-clubs. Helaas betekende dit wel dat voor sommige categorieën het minimumaantal inschrijvingen niet werd gehaald en de categorie werd geannuleerd. Voor slechts vier KCAR-competiteurs gingen de katawedstrijden wel door. Jolie Fransen wist daarbij een keurige tweede plaats te behalen en Argo De Saedeleir werd eerste in zijn categorie!

Bij WKF-kumite is het de bedoeling om zo veel mogelijk punten te scoren binnen een vastgestelde tijd, maar bij Ippon-kumite is het de bedoeling om als eerste een goed punt te scoren, een 'ippon'. Dat doe je door de tegenstander (gecontroleerd) in het gezicht te raken met een stoot of trap. Een beetje verwarrend dus wel, want bij WKF-kumite mogen de meeste deelnemers de tegenstander juist níet in het gezicht raken. Je kunt ook halve punten scoren door de buikstreek te raken, maar dat levert geen garantie op voor de overwinning. Bij een ippon stopt de wedstrijd wel meteen. Voor KCAR nam alleen Daphne Kuipers deel aan het onderdeel kumite. Haar tactiek: de dekking hoog houden, zodat de tegenstander haar gezicht niet kon raken en ondertussen zelf proberen te scoren. Dat werkte goed, al lukte het haar slechts enkele keren om te scoren en moest ze bij twee wedstrijden een verlenging vechten omdat de strijd nog onbeslist was. Uiteindelijk won ze die wedstrijden op scheidsrechtersbeslissing en werd ze na dubbel Vlaams Kampioen WKF ook Vlaams Kampioen Ippon kumite!