Beste karateka’s

Maart 2015 was een superdrukke maand en dit op verschillende gebieden.

Op 1 maart 2015 was er het Belgisch Kampioenschap Alle Stijlen te Namen. Slecht georganiseerd om van de arbitrage nog maar te zwijgen. Zoals steeds is de partijdigheid van sommige Waalse scheidsrechters ronduit storend. Ondanks de strijd tegen deze oneerlijke tegenstand deden onze deelnemers het toch super en kwamen ze met 8 bekers naar huis. Laura met zilver bij kata en brons bij kumite, de zusjes Kuipers allebei brons bij kumite EN kata, Lars zilver bij kumite en Indra brons bij kata, ze haalden eruit wat mogelijk was. Scheidsen Leen, Steven en Kevain, en timekeeper Katuschka maakten er het beste van, waarvoor dank.

Sedert 6 maart 2015 zetel ik niet langer in de Raad van Bestuur Multistijl, zodat ik wat tijd vrij krijg om extra te investeren in een verdere uitbouw en ontwikkeling van KCAR, WIKF Belgium en het WIKF in het algemeen.Niet in het minst zal ik mij amuseren met het volgen van de WIKF-stages, georganiseerd door onze broeders in de verschillende Europese landen.

Op 8 maart 2015 kenden we na de familiedag onze tweede eigen grote organisatie van het seizoen, namelijk “De Beker van Overpelt”. Met Leen als wedstrijddirecteur, Steven als hoofdscheidsrechter en de vele helpende handen van onze timekeepers, scheidsrechters, coaches, fotografen en mensen aan de catering kon ik mij alleen maar gerust voelen. En inderdaad, de 156 deelnemers werden in 14 categorieën vlot verwerkt. Natuurlijk wil ik ook al de deelnemende clubs met hun scheidsen bedanken en ook het bestuur van Wado Vlaanderen, dat volledig aanwezig was. De vele supporters schreeuwden onze deelnemers naar maar liefst 20 podiumplaatsen. Een superdag.

Op 14 en 15 maart 2015 ging de jaarlijkse stage onder leiding van World Chief Instructor Jon Wicks weer door in Beloeil. Vlaanderen was hier zeer goed vertegenwoordigd. KCAR was met 21 personen, waarvan ruim de helft bleef overnachten. De stage was naar goede gewoonte weer zeer leerrijk en ’s avonds amuseerden we ons natuurlijk. De volgende keer dat Jon Wicks in België komt zal in november zijn in Bilzen. Uiteraard kan je met Sensei Wicks in heel Europa trainen. Gelukkig kunnen de zwarte gordels en kandidaat zwarte gordels op het EK WIKF in Denemarken ook weer de twee stages volgen.

Zaterdag 21 maart ging in Lebbeke de jaarlijkse Lentestage door onder leiding van de Sporttechnische Commissie van VKF Multistijl. 10 KCAR-ers namen deel met in de voormiddag kumite of partneroefeningen en in de namiddag kata.

Zondag 29 maart 2015. BK WADO te Bilzen. We zakten af met 21 deelnemers en een Tanto Dori-team dat bestond uit Steven en Sven, terwijl Steven zelf ook hoofdscheidsrechter was en de rest van de dag arbitreerde samen met Leen, Kevain en Glenn. Onze timekeepers Katuschka, Brigitte, Rony, Walter, Dominique, Dirk, Sander, Andre, Stephan en Stan hielpen alles in goede banen leiden, terwijl coaches Brecht, Sven en Laura onze kampers begeleidden. En onze toeschouwers zorgden voor de vocale ondersteuning terwijl Robert dit alles in een mooie fotoreportage goot. Jammer genoeg waren de Vlaamse scheidsrechters in de minderheid en dit vertaalde zich toch in enkele zeer chauvinistische beslissingen op een bepaalde wedstrijdvloer. Jammer dat sommige mensen zeer hard moeten trainen om dan koudweg afgevlagd te worden, terwijl iedereen weet dat dit onverdiend is. Hoe dan ook behaalden we 10 katapodia, 9 kumitepodia en 1 Tanto Dori-podium, wat dus zeker niet slecht was. Opvallend is dat de mensen die het laatste jaar hard gewerkt hebben aan kata serieus progressie maken, wat zeker goed is met het EK WIKF in het vooruitzicht. Bij kumite vervallen nog te veel mensen in hun klassiek gevechtspatroon, wat dikwijls niet het juiste is. Hier is dus nog zeker werk aan de winkel om soms simpele zaken te automatiseren. Dat wedstrijdkarateka’s veel meer moeten trainen dan lifetimekarateka’s blijft de boodschap.

Ook april wordt weer druk met de Tomodachi Cup en het Limburgs Kampioenschap, maar vanzelfsprekend verwacht ik iedereen op de jaarlijkse grote WADO-stage op 25 april 2015 te Eksel.

In maart mochten we Lukas Vandervoort verwelkomen als nieuw lid.

De volgende personen behaalden een hogere graad in maart:

Wit-gele gordel of kandidaat 8e kyu: Arthur Bafort/Lucas Bafort/Mohamed Bouddouft/Mohammed Nsounni/Jasper Thijs
Gele gordel of 8e kyu: Argo de Saedeleir/Nyah Henrard/Fabian Szeles/Abdelhamid Bouddouft
Oranje gordel of 7e kyu: Jonas Ceunen/Mats Droogmans/Messina Loos
Oranje-groene gordel of kandidaat 6e kyu: Dylano Metten