De Tomodachi Cup is een kumite-instaptoernooi voor kyu-graden en wordt geoganiseerd door WIKF-karateclub Tomodachi uit Sint-Truiden/Zoutleeuw. Vanwege het coronavirus kon dit toernooi twee jaar op rij niet doorgaan, maar dit jaar werd er een nieuwe frisse start gemaakt. Mét heel wat nieuw talent, want de clubs hebben de afgelopen jaren niet stil gezeten.

KCAR trok met een vijtiental beginnende en wat meer ervaren competiteurs naar Zoutleeuw. Voor de meesten dient dit toernooi om kennis te maken met kumite en wedstrijdervaring op te doen, en voor de coaches is het een gelegendheid om te zien of de competiteurs het geleerde in de praktijk kunnen brengen. Dat laatste bleek wel goed te zitten bij de competiteurs van KCAR. Stuk voor stuk vochten ze goede wedstrijden en er werden ook heel wat podiumplaatsen behaald. De ervaren kumite-vechters gingen met een medaille naar huis, maar ook heel wat nieuwelingen wisten zich naar het podium te knokken. Zo slaagde Amber Cox erin haar eerste wedstrijden te winnen en een eerste plaats te behalen, terwijl Ines Bennassar derde werd in diezelfde categorie. Collin Schildermans behaalde op zijn eerste kumitewedstrijd de finale en werd knap tweede. Zijn zus Loena vocht ook haar eerste wedstrijden en behaalde een derde plaats. Ook Auke TeBaerts, Christaan Verlinden, Tristan Palmaers en Mathieu Dieltiëns maakten voor het eerst kennis met het wedstrijdkumite. Mathieu kreeg in de eerste ronde zelfs een stoot tegen zijn plexus te verwerken, bepaald geen pretje. Maar na een korte verplichte rust op aanwijzing van het aanwezige medische personeel trad hij toch weer aan voor zijn volgende wedstrijd. Bijzonder moedig, dat hebben we toch al vaak anders gezien!

En de coaches? Die keken terug op een geslaagd toernooi en waren zeer tevreden...

1e plaats: Zita Weltens, Amber Cox en Jari Rovers
2e plaats: Collin Schildermans, Vic Weltens en Gies Leynen
3e plaats: Ines Bennassar, Loena Schildermans, Sem Tjoens en Jula Ruysen

Klik hier voor de foto's.