Van 18-22 september 2019 vond in het Engelse Crawley het wereldkampioenschap WIKF-karate plaats en karateclub KCAR heeft daar laten zien wereldwijd zeer sterk te staan in deze karatestijl, vooral op de traditionele onderdelen kata en tanto dori.

Op het onderdeel kata behaalden Milan Schevernels (U10), Argo De Saedeleir (U14) en Huib Fransen (U16) een bronzen medaille. Zilver was er voor Jestin Starinieri (U12), Fabian Szeles (U14), Jolie Fransen (U14), Daphne Kuipers (U16), Sidney Van Herreweghe (U18), Brecht Evens (senioren) en Thierry Starinieri (veteranen). Tien medailles dus in kata en die hebben er mede voor gezorgd dat WIKF Belgium de trofee voor beste prestatie in kata in ontvangst mocht nemen!

Daphne Kuipers en Sidney Van Herreweghe namen voor het eerst ook deel aan het onderdeel tanto dori (partneroefeningen met mes). Na een jaar lang hard trainen gingen ze voor goud. Na een gewonnen kwartfinale en een gewonnen halve finale ontstond er commotie: hun combinatie van oefeningen zou niet reglementair zijn. Er volgde een hevige discussie, een diskwalificatie, de emoties liepen hoog op, maar na flink wat uitzoekwerk in het reglement werd de diskwalificatie toch weer ongedaan gemaakt en mochten ze alsnog naar de finale. Die wonnen ze met glans en zo werden Sidney en Daphne (terecht) wereldkampioen in deze discipline!

Ook op de onderdelen kumite en team kumite werden nog podiumplaatsen behaald. Jolie Fransen werd samen met Julie Moors en Viktoriia Yuzko van Bushido Eigenbilzen derde in team kumite bij de meisjes U14, en Dina Ajouaou en Aleyna Yilmaz behaalden samen met Noor Beysen, ook van Bushido Eigenbilzen, brons bij de meisjes U12. Bij individueel kumite wist Huib Fransen de finale te halen en beslag te leggen op het zilver. Maar het was Sidney Van Herreweghe die de ster van de club werd: na zijn mooie prestaties in kata en tanto behaalde hij met een prachtige overwinning in een zinderende finale ook nog eens goud in kumite!

Klik hier voor de foto's.